fredag 15 januari 2010

del två

Jag är nio år och går i 3 A på den stora skolan längst ner i byn där jag bor.

Vi som går i trean får gå i ett alldeles eget hus som står på skolgården. Det står där för att det går för många elever i skolan så att alla inte får plats riktigt.

På rasterna går vi på styltor, spelar kula och hoppar hopprep. Nu låter det väl som att jag bara hittar på men vi gör faktiskt såna saker. På vintern leker vi herre på täppan i snöhögen på skolgården och ibland leker vi krig mot vår parallellklass.

Förra veckan började vi med något påhitt som kallas för ”tjej och killsnack”.
Det gick ut på att alla tjejer i båda klasserna i min årskurs kröp upp i den blå hörnsoffan som stod i ett av klassrummen (inte vårt) och pratade om saker med en fritidspedagog i en timme.
Vi pratade om kompisar och hur viktigt det är att alla får vara med och hur vi trivs i trean och andra saker som fritidspedagogen tyckte var viktiga att ta upp.

Lärarna hade bestämt att det skulle vara bra med tjej och killsnack eftersom att de trodde att vi tjejer skulle våga säga vad vi tyckte mer då. Men jag tyckte att det var ganska tyst.
Efter en timme av nickanden och hmm:anden och lite rodnanden när fritidspedagogen hade börjat prata om killar var det slut.

Efteråt ville vi förstås veta vad killarna hade fått prata om. Men då fick veta att det inte var någon som hade haft något att säga och då hade de fått gå ut på skolgården och ha fri lek istället.

Jag kan berätta om när vi ska ha småstjärnorna i skolan. Jag repeterar hela eftermiddagarna för att låten ska sitta i huvudet och dansstegen perfekt.
Jag fick lov att vara ensam för jag fick inte plats i den stora gruppen som ska vara Lady Marmalade och sjunga låten Voulez-vous coucher avec moi? Men jag ska i alla fall gå upp med en stol på scenen som de ska ha till sitt uppträdande och sedan ta bort den.

Jag ska istället vara Hanna Hedlund med låten Anropar försvunnen. Det är hon som var med i melodifestivalen. Jag ska mima till låten och ha två bakdansare.
Vi ska bli sminkade innan och har fått välja kläder från utklädningslådan.

Det ska bli jättekul.

1 kommentar:

  1. Åh, själv mimade jag till Drömhus med låten "Stjärna på himmelen."

    SvaraRadera