lördag 16 januari 2010

del tre

Jag är tolv år och går i klass 6 A.

Jag har just kommit hem från ännu en skoldag och ännu en vikarie.
Klassen har börjat klättra på väggarna, krypa på golvet och snärta sudd med linjalerna.

Förra veckan fick en tjej i min klass ett grus i ögat så att hela ögat svällde upp när en kille i klassen råkade skjuta en snöboll med en bandyklubba mot henne. Hon har ett blåöga nu.

Igår fick en kille i min klass sin vita mössa nertrampad i en grushög av en annan kille så jag hjälpte honom att tvätta den. Idag stängde två tjejer in sig i torkskåpet i vårt kapprum för att slippa gå ut på rast och samtidigt prata om något superviktigt och superhemligt och då började killarna banka på och slita upp det. Torkskåpet ser inte riktigt ut som förut längre.

Det var en kille som satte sig på min bänk och fjärtade sista lektionen idag.

Jag vill ha tillbaka vår mammalediga lärare.

På rasterna spelar vi mest kort och några killar sitter vid datorerna i grupprummen och spelar spel (alla vet att de porrsurfar på skolans datorer) och lyssnar på Björn Rosenström.
Om man vill låna en bok i skolans bibliotek är det bara att gå dit och låna den man vill ha. Det finns ingen bibliotekarie och man behöver inget lånekort.

Innan påsklovet för några veckor sedan var det påsklunch.
Jag hatar påsklunch, jullunch och sommarlovslunch för det betyder att ingen äter på några bestämda tider utan alla klasser på skolan går bara när de vill och det innebär att det är överfullt med folk i matsalen.

Folk som skrattar, skriker, pratar och slamrar. Jag som sitter med en överfull tallrik för att jag alltid råkar ta för mycket. Petar i en köttbulle, skär en liten potatisbit och försöker svälja.
Eftersom att det är extra mycket folk i matsalen känns det som att alla tittar på mig när jag ska äta och det går bara inte. När jag var yngre fick alltid en lärare sitta med mig vid de här högtiderna men det går ju inte nu. Jag går i sexan och ska inte hålla på och fjanta mig.
Jag måste växa upp och börja äta. Jag förstår inte vad det är med mig. Jag äter ju ganska bra nästan alla andra dagar på året, varför går det inte alls nu?
Under den påsklunchen satt jag vid bordet i tio minuter sen när det var extra mycket folk i matsalen sa jag till de andra som satt vid mig att jag var klar och jag slängde maten i soptunnan och gick ut ur matsalen och in på en toalett där jag gled ner på golvet och grät.
Jag åt en köttbulle och en halv potatis.

Under varje år hade vi skolfoto. Vi tog enskilda foton som vi fick av skolan efter några veckor. De där fotona skulle man byta med alla i klassen och tillslut ha hela klassen samlad i bilder.
Jag förstod aldrig riktigt varför det aldrig var någon som ville ha mitt foto.

2 kommentarer:

  1. jag blir rörd av varje text du skriver!

    SvaraRadera
  2. sv; nej, jag skriver inge fint, allt jag skriver är bara skit, det blir aldrig bra. du däremot är sjukt duktig och du ska fortsätta skriva! Pussar och kramar och vi borde ses snart!

    SvaraRadera