torsdag 16 september 2010

upp till kamp

Hur många debatter jag än tittar på, eller hur mycket jag än läser om valet kan jag ändå inte bli less på det. Dom som känner mig vet att jag har den sjukaste beslutsångesten och den blir inte mindre i det här fallet, när det enligt mig är en av de viktigaste sakerna man kan göra är att rösta. Det är en så pass viktigt sak att göra för resultet kommer att beröra alla.

Även fast det ofta kan vara mer prat än verkstad så genomförs det förändringar i samhället, och på sistone har det inte varit till det bättre enligt min åsikt. Hur många opinionsundersökningar jag än gör så förändras inte min ståndpunkt och debatten i skolan idag gjorde mig ännu mer säker på att mitt val som jag har gjort är rätt. Jag har redan röstat och jag gjorde det på de rödgröna för jag vill leva i ett solidariskt samhälle.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här, för det är ungefär det enda man pratar om de här dagarna. Jag blir bara mer och mer intresserad, och sätter mig in i fler frågor för varje dag som går. Om man inte går och röstar för att man tycker att man har okunskap om valet, frågan är ju hur man har kunnat undgå ens något ämne som man kan hålla med något av blocken om när det har varit och är den mediabevakning det är. Jag tror att det är lätt att skylla på att man inte är för insatt men jag tror att det ligger i att man är för lat.

Jag ska kanske inte ens ta upp vad jag tycker om Sverigedemokraterna men jag tycker att det var tråkigt att varken de eller F! var med på debatten idag. Men kanske att det var bra för då hade debatten mer fokuserat på smutskastning mellan partierna. Jag kan förstå varför de inte väljer att vara med på grund av hotbilden men jag tycker också att man kan stå upp för sina åsikter. Det som hände på Östra gör bara att deras fördomar mot invandrare späs på. Jag tror att det är ett bättre och effektivare sätt att bryta ner deras synpunkter med ord.

En sak som jag tycker tyder på att alliansen känner de rödgröna som ett överhängande hot var att på skoldebatten valde allianspartierna att nästan i varje fråga skicka över den sedan till Rättvisepartiet, som inte kan påverka på riksnivå. De ville inte riskera att höra de rödgrönas argument på samma fråga. Eller det jag såg av debatten i Tv4, en statsminister som viker ner sig och en stark förhoppningsvis blivande statsminister som står upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar